söndag 30 maj 2010

Av barn och dårar får man höra sanningen

Gotlands Kommun har blivit stämd av ett företag som gjort arbeten i Slite hamn. Arbetet gällde muddring på havsbotten. Det tvistiga beloppet är drygt 22 miljoner kronor. Till detta kan komma upplupen ränta, skadestånd och rättegångskostnader. Kommunen riskerar alltså kommun-
medborgarnas pengar på en bra bit över 22 miljoner. 22 miljoner som inte finns och som kan innebära en rejäl skattehöjning.
Gotlands Kommun har skrivit ett avtal med Nordstream. Nordstream vill ha en hamn i Slite för att kunna använda den när de bygger gasledningen i Östersjön. Avtalet har mycket att önska när det gäller tydlighet. Att kommunfullmäktige överhuvudtaget godkände avtalet är för mig en gåta. Det känns bra att veta att jag reserverade mig både muntligen och skriftligen. Varför godkände man ett avtal där det exempelvis saknades belopp? Beloppsraderna var bara prickade. Avtalet var odaterat och det framgick inte klart mellan vilka parter som avtalet var tecknad. Ingen av parterna har heller rätt till skadestånd. Avtalet innebär också, bland annat, att kommunen står hela kreditrisken för projektet Slite hamn. Detta visar sig nu i all sin tydlighet. Det här är bara några av de betänkligheter som jag hade mot avtalet. Man valde att inte lyssna. Jag får väl ta åt mig att jag inte klarade av att vara tydlig och informativ nog. Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves, sägs det. Iställetför att lyssna och komma med sakliga motargument förekom andra metoder i debatten. Personangrepp, påhopp, förlöjliganden och ännu värre...
Kommunen har inte gjort sig känd för att göra effektiva upphandlingar den senaste tiden och avtalsskrivningen med Nordstream är det mest klantiga som kommunen åstadkommit.
Jag vet inte hur det kommer att gå i rättegångsförhandlingarna. Men ett vet jag, kommunen har genom att skriva på ett "livsfarligt" avtal riskerat miljoner av medborgarnas pengar. Pengar som mycket väl behövs till skola, sjukvård, äldreomsorg...
Jag och fler med mig, har blivit idiotförklarade på grund av inställningen till avtalet, men Av barn och dårar får man höra sanningen och den sanningen börjar visa sig nu i all sin tydlighet...